Weekendowe zabawy ze sketchup'em.

Dawno nic nie pisałem... Czas to zmienić.

Kupiłem ostatnio całkiem tanio szynę THK HSR-15 z dwoma wózkami. Szyna miała ok. 35cm długości. Po przeczytaniu dokumentacji technicznej stwierdziłem, że zestaw ten będzie się doskonale nadawać do zrobienia nowej osi "z" w mojej maszynie (upgrade planowałem już od dłuższego czasu). Jako, że seria HSR zaprojektowana jest do większych obciążeń, oraz może przenosić je w każdej z możliwych osi (posiada 4 rzędy kulek w jednym wózku), postanowiłem wykorzystać tylko 2 wózki na całą oś "z". 

W mej głowie powstał poniższy projekt:
projekt osi "z" w sketchup'ie


I tutaj przechodzę do meritum niniejszego posta. Dzięki temu, iż zawziąłem się wreszcie opanowałem "phlat script", stworzyłem sobie najefektywniejsze narzędzie do projektowania cnc. Wreszcie nie muszę przerysowywać każdego elementu w "qcad", nie muszę "gotować" gcoda w skrypcie blendera borykając się dodatkowo z myśleniem o "konfliktach śrubkowych". Dzięki "phlat script" sketchup stał się dla mnie kompleksowym narzędziem do projektowania i generowania kodu dla maszyn cnc. No i co najważniejsze - darmowym!

Oto efekty prac na powyższym skrypcie:



Całość powstała ze sklejki 18mm, skręcana jest na tzw. łączenia szwedzkie tj. nakrętki młoteczkowe. Docelowo planuję całość przed skręceniem potraktować klejem do drewna, aby uzyskać jeszcze większą sztywność konstrukcji. No i oczywiście zabejcować na jakiś gustowny kolor. W testach na "sucho" mój twór zdaje się mieć niezłą sztywność (nie udało się wkręconego kressa w żaden sposób ugiąć) więc zapowiada się obiecująca alternatywa dla pcv-dibondowej konstrukcji. 

Jeśli zaistnieje potrzeba, zrobię tutorial jak z tego skryptu korzystać.
Miłej reszty weekendu!

Komentarze

  1. jest jakaś zasada odnośnie tego w jakiej odległości od brzegu ma się znajdować nakrętka młoteczkowa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie daję głowy, ale najważniejsze to aby śruba przechodziła na wylot nakrętki. W standardzie śruby szwedzkie (stosowane w meblarstwie) mają długość 57mm, co za tym idzie nakrętka jest odsunięta od krawędzi o min. 20mm (18mm materiał który dokręcasz + 10mm nakrętka). I tak też zrobiłem w moim projekcie. W niektórych miejscach dałem nawet większą odległość stosując dłuższe śruby M6.

      Usuń
  2. Frezowanie CNC to proces obróbki, który umożliwia uzyskanie skomplikowanych kształtów i wysokiej precyzji detali z różnych materiałów. Wykorzystując zaawansowane sterowanie numeryczne, frezowanie CNC pozwala na realizację projektów o złożonej geometrii z zachowaniem jednorodności i powtarzalności. Proces ten znajduje zastosowanie w produkcji komponentów dla przemysłu lotniczego, motoryzacyjnego, medycznego i wielu innych, gdzie dokładność i jakość wykonania są kluczowe.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz